Kennisbank T Comm Telematics

Toen ik in 2017 bij T Comm Telematics kwam werken heb ik veel kennis opgedaan en deze direct op de computer uitgewerkt. De vele documenten die ik geschreven had werden al snel de belangrijkste bron wanneer collega’s instructies of kennis zochten. Er was duidelijk behoefte aan een naslagwerk met kennis en instructies op een centrale plaats. Om de behoefte naar kennis binnen het bedrijf te beantwoorden nam ik me voor om een kennisbank op te zetten. De kennisbank is een van mijn persoonlijke en zelfstandige projecten.

Ontwerpen

Voor het opzetten van een kennisbank heb ik eerste een plan opgesteld waarin staat voor wie deze is en in grove lijnen de categorie structuur. In eerste instantie wordt deze opgezet alleen voor medewerkers. Tijdens het ontwerpen van de kennisbank houd ik rekening met het feit dat de techniek aanwezig moet zijn om artikelen uitsluitend voor bepaalde doelgroepen vrij te kunnen geven, een complexe rechtenstructuur dus.

Bouwen

Nadat de structuur bepaald was voor de inhoud en ook de rechten van gebruikers kon het bouwen beginnen. Als basis gebruik ik een CMS systeem met voldoende mogelijkheden voor dit doeleinde. Daar bovenop zijn wat toevoegingen geïmplementeerd voor diverse features. Met deze sterke basis kon het schrijven van artikelen uit het enorme archief met aanvullend beeldmateriaal beginnen.

In de rechtenstructuur heb ik rekening gehouden met diverse rechten voor interne medewerkers. Hierdoor heb ik enkele afdeling verantwoordelijken schrijf rechten gegeven en anderen alleen leesrechten. Op deze wijze wordt aan de toegevoegde waarde van de kennisbank op een breder vlak aan gewerkt dan alleen door mezelf.

Opleveren van de kennisbank

Begin 2020 was de eerste fase van de kennisbank voor intern gebruik klaar en heb ik deze aan het gehele bedrijf gepresenteerd. Vooral de collega’s met technische functies maken er graag gebruik van en leveren ook nieuwe of aanvullende onderwerpen aan. Op deze interactieve wijze zie ik de kennisbank als een groeiend archief aan kennis waar iedereen zijn persoonlijke kennis kan opvijzelen en de kwaliteit van service kan waarborgen of verbeteren.